תנ"ך על הפרק - תהילים נז - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים נז

624 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֣חַ אַל־תַּ֭שְׁחֵת לְדָוִ֣ד מִכְתָּ֑ם בְּבָרְח֥וֹ מִפְּנֵי־שָׁ֝א֗וּל בַּמְּעָרָֽה׃חָנֵּ֤נִי אֱלֹהִ֨ים ׀ חָנֵּ֗נִי כִּ֥י בְךָ֮ חָסָ֪יָה נַ֫פְשִׁ֥י וּבְצֵֽל־כְּנָפֶ֥יךָ אֶחְסֶ֑ה עַ֝֗ד יַעֲבֹ֥ר הַוּֽוֹת׃אֶ֭קְרָא לֵֽאלֹהִ֣ים עֶלְי֑וֹן לָ֝אֵ֗ל גֹּמֵ֥ר עָלָֽי׃יִשְׁלַ֤ח מִשָּׁמַ֨יִם ׀ וְֽיוֹשִׁיעֵ֗נִי חֵרֵ֣ף שֹׁאֲפִ֣י סֶ֑לָה יִשְׁלַ֥ח אֱ֝לֹהִ֗ים חַסְדּ֥וֹ וַאֲמִתּֽוֹ׃נַפְשִׁ֤י ׀ בְּת֥וֹךְ לְבָאִם֮ אֶשְׁכְּבָ֪ה לֹ֫הֲטִ֥ים בְּֽנֵי־אָדָ֗ם שִׁ֭נֵּיהֶם חֲנִ֣ית וְחִצִּ֑ים וּ֝לְשׁוֹנָ֗ם חֶ֣רֶב חַדָּֽה׃ר֣וּמָה עַל־הַשָּׁמַ֣יִם אֱלֹהִ֑ים עַ֖ל כָּל־הָאָ֣רֶץ כְּבוֹדֶֽךָ׃רֶ֤שֶׁת ׀ הֵכִ֣ינוּ לִפְעָמַי֮ כָּפַ֪ף נַ֫פְשִׁ֥י כָּר֣וּ לְפָנַ֣י שִׁיחָ֑ה נָפְל֖וּ בְתוֹכָ֣הּ סֶֽלָה׃נָ֘כ֤וֹן לִבִּ֣י אֱ֭לֹהִים נָכ֣וֹן לִבִּ֑י אָ֝שִׁ֗ירָה וַאֲזַמֵּֽרָה׃ע֤וּרָה כְבוֹדִ֗י ע֭וּרָֽה הַנֵּ֥בֶל וְכִנּ֗וֹר אָעִ֥ירָה שָּֽׁחַר׃אוֹדְךָ֖ בָעַמִּ֥ים ׀ אֲדֹנָ֑י אֲ֝זַמֶּרְךָ֗ בַּל־אֻמִּֽים׃כִּֽי־גָדֹ֣ל עַד־שָׁמַ֣יִם חַסְדֶּ֑ךָ וְֽעַד־שְׁחָקִ֥ים אֲמִתֶּֽךָ׃ר֣וּמָה עַל־שָׁמַ֣יִם אֱלֹהִ֑ים עַ֖ל כָּל־הָאָ֣רֶץ כְּבוֹדֶֽךָ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

למנצח אל תשחת לדוד מכתם בברחו מפני שאול במערה. אפשר דהכונה דרוח הקדש זאת אומרת אל תשחת שלא יהרוג דוד לשאול והטעם לדוד מכתם דשמואל משחו למלך ובודאי יתקיים ואין צריך להרגו:ישלח משמים וכו'. פירש בספר ארץ החיים אקרא לאלהים עליון סוד הבינה ע"ש באורך. וכפי דבריו א"ש דאמר ישלח משמים בסוד ואתה תשמע השמים ואח"כ ישלח אלהים חסדו ואמיתו כלפי מלכות וא"ש ההי"ב. וס"ת אקרא לאלהים עליון אמן גימטריא הויה אדני יחוד קבה"ו ואקרא לשון זיווג כמ"ש הרמ"ע ז"ל:נכון לבי אלהים נכון לבי. אפשר דרמז לפני ה' יודע תעלומות שהוא ענו גימטריא נכון ואחת מסגולות הענוה הוא מבטל גזרות רעות וזהו הכפל כלומר נכון לבי אלהים ואני בוטח בו יתברך ושוב רמז נכון לבי שהוא עניו ואני בוטח אשירה ואזמרה עורה כבודי וגם סגולת קימת חצות הוא דבר מופלא כמו שאמרו בזהר בכמה מקומות. א"נ אפשר דרצה לומר דאם האדם עושה טובה וכן אם מתגבר על יצרו אין הדבר מצדו אלא שהקב"ה עוזרו. וז"ש נכון לבי אלהים דמה שהכין לבו הוא משפע קדוש ועז לאלהים. ומשם נמשך דאח"כ נכון לבי לבד ונמצא דשם אלהים הוא פועל ועושה ורש"י ז"ל בפירושו כתב נאמן אני עמך במדת הדין ונאמן אני עמך במדת רחמים:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך